Zgodnie z art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do obowiązków właściciela nieruchomości, w tym także użytkownika wieczystego, użytkownika oraz podmiotów władającego nieruchomością, należy zapewnienie utrzymania czystości i porządku przez m. in. wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy Uchwały Rady Gminy, o której mowa w art.6 r ust.3 ww ustawy, obowiązki te przyjmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

 
Powyższy zapis oznacza, że każda nieruchomość, w tym ROD, musi być wyposażona w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych. Jeżeli właściciel takiej nieruchomości wbrew obowiązkowi nie wyposaży jej w pojemniki na śmieci to musi liczyć się z karą grzywny (art 10 ust 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach). 
 
To, jakie pojemniki powinny znajdować się na terenie ROD określają przepisy prawa miejscowego obowiązujące w gminie/w mieście położenia ROD jeżeli w danej gminie/mieście przyjętą, że na terenie ROD mają znajdować się cztery pojemniki na odpady tj. Na papier (koloru niebieskiego), szkło (zielony), metale i tworzywa sztuczne (żółty) oraz na odpady ulegające biodegradacji (brązowy) to taki pojemniki powinny znaleźć się na terenie ROD. Ten obowiązek powinien być zrealizowany przez zarząd ROD niezależnie od tego czy na terenie ROD  powstają i są wyrzucane do danego pojemnika odpady komunalne, czy też nie. To co można wyrzucać do określonych pojemników na śmieci określa rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 roku w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów oraz przepisy miejscowe. 
Jeżeli zatem w przepisach miejscowych przyjęto, że na terenie ROD musi być pojemnik na bioodpady to taki pojemnik musi się tam znajdować.
 
Przy tej okazji warto wspomnieć, że działkowcom nie można zakazać wyrzucenia śmieci do pojemników ogrodowych, a tym bardziej ukarać karą finansową. Działkowiec jest jednak zobowiązany do wyrzucania odpadów komunalnych na terenie z zastosowaniem zasad odnoszących się do ich segregacji. Brak realizacji ww.obowiązku, wynikającego z art.5 ust. 1 pkt 3 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach niewątpliwie można uznać za naruszające podstawowe obowiązki działkowca wynikające z umowy dzierżawy działkowej. Naruszenie ww obowiązku będzie również brak kompostowania w kompostowniku na działce w ROD odpadów pochodzenia organicznego, a w szczególności pochodzących z działki części roślin (§ 42 ust.3 regulaminu ROD).
 
Ponadto brak lub niewłaściwa segregacja śmieci ogrodowych przez działkowca naraża ROD na negatywne konsekwencje m. in. związane z koniecznością zapłaty podwyższonej opłaty za wywóz odpadów oraz kary grzywny. W związku z tym, działkowiec, który nie segreguje odpadów albo segreguje odpady w sposób niewłaściwy musi liczyć się z konsekwencjami w postaci możliwości wypowiedzenia przez zarząd rROD umowy dzierżawy działkowej stosownie do art.36 ust.3 pkt 1 ustawy o ROD oraz zapłaty na rzecz ROD odszkodowania – jeżeli w wyniku ww. działań działkowca, zarząd ROD podniósł dodatkowe koszty związane z wywozem śmieci.
28 stycznia 2025

Czy na terenie ROD musi być pojemnik na bioodpady?

Tu Nas znajdziesz:

ROD im. Stanisława Staszica, ul. Ku Słońcu, 71-046 Szczecin

Nr. konta: 53 1600 1260 1842 8736 5000 0001

Email do Zarządu: st.staszica@o2.pl

Email do administratora strony: rodstaszicaszczecin@gmail.com

Prezes Zarządu: telefon 504-762-761

Skarbnik: telefon 506-183-970

Gospodarz: telefon 512-538-547

A website created in the WebWave builder.